Bog
-brudstykker til nye forståelser af ledelsens magi
Publiceret den: 10. juni 2020.
Af: Ole Dissing
Forside bog

I en poetisk og provokativ form tager Dissings ledelsespoetik os med på en tour de force i ledelsesperspektiver og skriver ledelse frem, ikke som sofistikeret videnskab, men som det, der foregår på den yderste kant, hvor der ingen entydige svar er. På kanten digter forfatteren ledelse mere som poesi end videnskab, mere som kunst end håndværk. Ledelse som en affektiv disciplin, som med sin rettethed kan bevæge til forståelse og handling, fungere som konstruktion af meningsfulde tilknytningsmuligheder og som ledsagelse af organisationens skiftende positioneringer. Ledelse som relationsbaseret og samskabende proces gennem refleksive, integrerende dialogiske processer, som bevægelse og bevægende, en dans mellem tilknytning og adskillelse.
Det er et personligt credo, der ikke postulerer at være sandt, funderet i specifik teori eller evidensbaseret, men på trods heraf - eller netop på grund af dette - kan være meningsfuldt og brugbart. Læs, lad dig bevæge, dans med, lad dig tirre af tekstens anderledeshed. ”I en verden (..)domineret af en dødelig angst for alt kontingent, uigennemsigtigt og uforklarligt, udgør kunstnerisk fremstillet fiktion en vedvarende træningssession for det at skulle lære at leve med det ambivalente og det mystiske; den indgyder tolerance, mod og anerkendelse af det lunefulde, det kontingente, og det, der ikke helt kan forudbestemmes, forklares eller forudsiges; den fremmer forsoningen med det kontingente ved livet og det polyfoniske ved sandheden (Bauman 1997:119). Sådan en poetik finder du her.

Formidlingsartikel
– et udviklingsprojekt med diplomledere
Af: Niels Jægerum
Essay
- udødelige klassikere genfortalt for ledere #1
Af: Klaus Majgaard
Forskningsartikel
– et problemkatalog for offentlig ledelse nu og fremover
Af: Betina W. Rennison
Ph.d. interview
- Interview med Poula Helth, ph.d., juni 2018
Af: Karsten Mellon, Poula Helth
Forskningsartikel
- at samarbejde når læring både skal være målstyret og spontan
Af: Justine Grønbæk Pors, Cecilie Lerche Møller Hansen
Forskningsartikel
fremtidens kompetence- og velfærdsudvikling på tværs af skoletid og fritid
Af: Jesper Larsen